Kundinsikt årets tema på Smarter Communication Summit
För första gången hölls Smarter Communication Summit på PostNords huvudkontor i Solna. Kunder och samarbetspartners samlades i Kristinasalen för att lära sig mer om hur kundinsikt och digitala tjänster kan användas för att skapa bättre kundupplevelser.
Ylva Ekborn, CEO PostNord Strålfors och Martin Persson, Head of Sales Sverige, inledde årets Smarter Communication Summit med att uppmärksamma PostNord Strålfors 100-årsjubileum och tacka alla kunder och medarbetare som varit avgörande för resan. Sedan det första tryckeriet öppnade i Ljungby har företagsandan präglats av innovation, mod att förändras och förmågan att ta till sig ny teknik. Alltid i nära samarbete med kunderna.
I dag är det digitaliseringen som ställer krav på teknisk transformation, inte minst när det gäller kommunikation. Martin Persson berättade att företaget i dag ser framtiden inom kommunikation i Omnichannel. Mängden kommunikation i samhället ökar och precis som att man inom e-handeln talar om kundupplevelser med ”zero friction” så behövs strategier för hur kundkommunikation ska utformas efter mottagarnas krav och förväntningar i en allt mer uppkopplad och digitaliserad värld - där personifierat, enkelhet och valfrihet är ledord.
Energibolaget Kraftringen var också på plats och berättade om hur en Customer Journey Mapping resulterade i en ny kommunikationsstrategi och ökad digitalisering med målet att nå kunderna där de befinner sig.
Dagens två externa keynote-talare satte bägge två människan i centrum. Futuristen Gustaf Josefsson Tadaa talade om vikten av autenticitet och engagemang när digitaliseringen vänder upp och ned på befintliga strukturer och barnboksförfattaren och programmeraren Linda Liukas lyfte behovet av att människor från fler åldrar och yrkesgrupper bidrar med sina unika perspektiv till den tekniska utvecklingen.