Etikk-teknologi_3-1_NYARE.jpg

Etik+teknik ger nordisk fördel

Betalningslösningar från Kina och USA dominerar den globala e-handeln. Men mittemellan de två stormakterna försöker den norska uppstickaren Vipps norpa åt sig en del av kakan.

Få nordiska appar har fått så snabbt genomslag som norska Vipps. Sex månader efter lanseringen 2015 hade betalappen laddats ned en miljon gånger. I dag har det blivit en del av norrmännens vardag att kunna plocka fram mobiltelefonen när det är dags att dela på notan eller betala i butik. Vipps har till och med blivit ett verb – att vippsa!

I fjol gjorde bolaget en topprekrytering när de knöt till sig Berit Svendsen, tidigare vd för Telenor i Norge och chef för Telenor Skandinavia, för att leda deras utlandssatsning. Hon gick då från en internationell koncern med 7 000 medarbetare i Skandinavien till att börja arbeta för en relativ nykomling inom finanstjänster.

– Jag intresserar mig för nyskapande och innovation. Men också för hela den samhällsförändring som sker just nu, förklarar hon beslutet.

Förenkla kundupplevelsen

Inom telekombranschen har den digitala omställningen pågått i 20 år – men för finanssektorn är den här och nu med en snabb teknisk utveckling som följd. De bolag hon tror har potential att lyckas bäst är de som klarar av att förenkla kundupplevelsen. Vipps är ett av dem.

Efter en fusion med BankID och BankAxept är Vipps inte bara störst i Norden på e-legitimation och betalning.

– Med BankID har Vipps byggt in en lösning för identifiering som inte finns någon annanstans.

Att kunna logga in med sitt BankID och söka ett lån eller signera ett avtal utan att behöva gå in på ett bankkontor är helt unikt.

– Det är bara vi i Norden som har en elektronisk identifiering som fungerar. Det finns ett stort behov av det över hela världen.

Mobil fakturabetalning nästa steg

Berit Svendsen är entusiastisk över utvecklingen inom betalningsförmedling hos flera av de nordiska bolagen som hon tror har stora möjligheter att växa. För Vipps är nästa steg att börja erbjuda mobil fakturabetalning.

– I dag kan det ta fem minuter att betala en räkning manuellt med alla uppgifter som ska matas in. Det vill vi ändra på.

Redan under 2019 räknar hon med att Vipps kommer att digitalisera 70 miljoner norska fakturor. De blir då tillgängliga i betalappen och hanteras utan att användaren behöver fylla i konto- eller OCRnummer.

Utvecklingen i Kina imponerade

Efter ett besök i Kina i januari i år är hon än mer säker på mobilbetalningarnas potential. Utvecklingen har kommit längre än i Norden och fått en stark inverkan på människors beteenden.

– Det var helt fantastiskt. Hos grönsakshandlaren kunde jag betala med mobiltelefon med hjälp av en QR-kod. Han fick omedelbart kvittensen till sin mobil. På restaurang scannar man en kod på menyn och beställningen går direkt ut i köket.

Kina har lyckats skapa en elektronisk marknadsplats på ett sätt som vi inte har lyckats med ännu.

Fördelarna med att använda mobiltelefonen för betalning är stora. Det krävs inte längre någon kassaapparat i butikslokalerna och lösningen passar både de allra minsta handlarna och de största varuhusen.

Samtidigt öppnar betalmetoden upp för helt nya affärsmodeller. I Kina växer nya uthyrningslösningar fram kopplade till mobilbetalning. Ett exempel är elsparkcyklarna som nu också nått de nordiska storstäderna.

– Bortsett från sociala medier finns det inget annat digitalt fenomen som växt så snabbt som mobilbetalning. Det är fascinerande.

Tidigare i år var Berit Svendsen i kinesiska Hangzhou för att träffa världens
största fintechbolag Alipay
Tidigare i år var Berit Svendsen i kinesiska Hangzhou för att träffa världens största fintechbolag Alipay, med 700 miljoner kunder. På bilden syns också Mingzhu He som organiserade resan.

Kinas mobila plånbok

I Kina är den dominerande betallösningen Alipay som med över en miljard användare kallas Kinas mobila plånbok.

Vipps ingick redan 2018 ett avtal med Alipay som riktar sig till kinesiska turister på besök i Norge. 2017 stod de för 450 000 övernattningar på norska hotell och antalet ökar varje år.

– Alipay har som mål att göra det möjligt för kineser att handla ute på samma sätt som de handlar hemma. 90 procent säger att den möjligheten får dem att handla mer.

För norsk handelsnäring är det inte ointressant. Genom att få sin butik exponerad i appen presenteras den för turisterna på kinesiska samtidigt som betalmetoden gör den mer attraktiv.

I Kina blev Berit Svendsen varse mobilbetalningarnas potential.
I Kina blev Berit Svendsen varse mobilbetalningarnas potential.

Berit Svendsens mål är att Vipps ska bli det ledande europeiska betalalternativet.

– Kina har lyckats skapa en elektronisk marknadsplats på ett sätt som vi inte har lyckats med ännu. Vi har jättestora möjligheter att lära av både Kina och USA när det gäller mobilbetalningar och e-handel.

Fler och fler handlar på nätet i Norden. Sedan 2008 har handeln fyrdubblats och enligt alla prognoser ser den ut att fortsätta öka.

– Men det behöver bli ännu enklare att betala, det måste skapas ännu mer effektiva logistiksystem och bli lättare att returnera varor. Här finns en förbättringspotential.

Bana väg för utlandslansering

Just nu tillbringar Berit Svendsen och hennes kollegor mycket tid på resande fot för att bana väg för fler samarbeten och en utlandslansering.

Som ivrig förespråkare av digital betalning är det lätt att tro att hennes mål är ett fullständigt kontantlöst samhälle, men hon ser också utmaningar med detta och talar om vikten av att behålla en fysisk valuta.

– Jag har alltid lite kontanter hemma om tekniken inte fungerar. Det digitala samhället är mycket sårbart, till exempel för cyberangrepp. Det är utmaningar som vi måste förbereda oss på.

Relaterade lösningar och fördjupning

Payment-Management_16-9_2.jpg

Payment Management

Betalningar i Omnichannel – hur, var och när du vill. Med vår lösningsplattform inom Payment Management, blir det enkelt och bekvämt för dig att låta dina kunder bestämma.

Hjelp-til-a-navigere_16-9_NYAST.jpg

Hjälp att navigera på ny spelplan

I takt med att antalet betaltjänster ökar blir det allt viktigare för företag att inkludera Payment Management i sin omnikanalstrategi. När konsumenten själv får välja betalmetod ökar både lojaliteten och betalningsviljan.

Nye-apper_16-9.jpg

Nya apparna tar sikte på drömmar

Få hjälp med din vardagsekonomi. Nå ditt sparmål. Förverkliga dina drömmar. Analystjänsterna är det senaste inom appekonomin och vänder sig särskilt till millennials.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt e-nyhetsbrev News Direct och håll dig uppdaterad om de senaste kommunikationstrenderna och hur du kan kommunicera smartare och mer effektivt.