Hjelp-til-a-navigere_3-1.jpg

Hjälp att navigera på ny spelplan

I takt med att antalet betaltjänster ökar blir det allt viktigare för företag att inkludera Payment Management i sin omnikanalstrategi. När konsumenten själv får välja betalmetod ökar både lojaliteten och betalningsviljan.

Inom området Payment Management går utvecklingen fort just nu. Från uppdateringar av pappersfakturan med optimerad layout och betalning via QR-kod till helt nya typer av digitala betalningslösningar.

För PostNord Strålfors innebär det att kommunikation i Omnichannel också inkluderar möjligheten att välja hur och i vilken kanal konsumenten vill betala sina fakturor.

– Det finns ett stort intresse för det här just nu, vi får många förfrågningar från våra kunder, säger Martin Persson, Head of Sales Sverige, PostNord Strålfors.

Som affärspartner hjälper PostNord Strålfors kunden att navigera i en komplex miljö med snabba förändringar. Många har insett att det inte bara leder till ökad kundnöjdhet utan att det också finns pengar att tjäna. Rätt kanaler leder till snabbare betalningar och ökad betalningsvilja.

– Det ska vara enkelt och smidigt utan några onödiga hinder, säger Martin Persson.

Pålästa kunder

Payment Management är ett naturligt fokusområde för PostNord Strålfors som redan är en stor aktör inom fakturahantering och ligger i linje med ambitionen att stötta sina kunders digitaliseringsresa. Mattias Norén, produktchef på PostNord, berättar att kunderna ofta är väl pålästa men att det krävs en relativt stor investering i tid för att hålla sig uppdaterad.

– Där kan PostNord bli en samtalspartner med kunskap kring kundresor, samtidigt som vi hjälper till att väga olika alternativ mot varandra. På så sätt kan vi gemensamt komma fram till vilka lösningar som passar kunden bäst.

Frågor som diskuteras är till exempel vilka lösningar som kunden föredrar i det aktuella landet eller i den aktuella målgruppen, och hur flödet ska se ut. Ska till exempel fakturan skickas ut i en kanal och påminnelsen i en annan?

Förutom marknadskännedom krävs det komplexa IT-integrationer med flera olika aktörer för att möta konsumentens preferenser och erbjuda de betalningsalternativ som konsumenten efterfrågar.

– Där kan PostNord hjälpa till att vara den partner som erbjuder en nordisk Omnichannelplattform med alla relevanta nordiska fakturakanaler och betalningsalternativ.

Nya aktörer dagligen

Även om alla de nordiska länderna kommit långt inom digitalisering skiljer preferenserna sig åt, liksom de landspecifika lösningarna.

Betaltjänstdirektivet PSD2 trädde i kraft 2018 och öppnade upp för innovation inom både payment management och fintech (se artikel Nya apparna tar sikte på drömmar). Nya, digitala aktörer introduceras dagligen och det krävs djup kunskap om branschen för att avgöra deras möjligheter att lyckas.

– Vår strategi är att ingå partnerskap med dem vi tror på. Vi utvecklar inte betalningslösningar själva utan jobbar med dem som kommit längre för att korta processen till att vi får ut tjänsterna på marknaden, säger Mattias Norén.

Relaterade lösningar och fördjupning

Payment-Management_16-9_2.jpg

Payment Management

Betalningar i Omnichannel – hur, var och när du vill. Med vår lösningsplattform inom Payment Management, blir det enkelt och bekvämt för dig att låta dina kunder bestämma.

Nye-apper_16-9.jpg

Nya apparna tar sikte på drömmar

Få hjälp med din vardagsekonomi. Nå ditt sparmål. Förverkliga dina drömmar. Analystjänsterna är det senaste inom appekonomin och vänder sig särskilt till millennials.

Etikk-teknologi_2_16-9_NY.jpg

Etik+teknik ger nordisk fördel

Betalningslösningar från Kina och USA dominerar den globala e-handeln. Men mittemellan de två stormakterna försöker den norska uppstickaren Vipps norpa åt sig en del av kakan.

16-9-omnichannel-01.jpg

Omnichannel ökar effektiviteten

Omnichannel är resultatet av kommunikation på kundens villkor. Vi berättar gärna om vad vi kan göra för ditt företag.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt e-nyhetsbrev News Direct och håll dig uppdaterad om de senaste kommunikationstrenderna och hur du kan kommunicera smartare och mer effektivt.