”Vi finns för att kunderna förväntar sig det”

Avy är en ny tjänst som hjälper fastighetsägare och förvaltare att öka servicen för dem som bor i huset, samtidigt som man bidrar till en bättre affär på sista raden för fastighetsägaren.

När vd Joacim Gustafsson får frågan varför Avy finns brukar det enkla svaret vara att alla som bor i en bostads- eller hyresrätt förväntar sig detta – att enkelt kunna sköta allt vad gäller boendet på ett ställe.

– Som boende vill du inte ha olika gränssnitt för att ta emot och betala hyran digitalt, boka tvättstugan eller felanmäla. Du vill så klart göra allt på ett ställe, säger han.

Historiskt har fastighetsbranschen varit duktiga på förvaltning och effektivisering, men jämfört med andra branscher ligger man efter på kundsidan.

– Där ligger branschen efter och det glappet täcker vår produkt upp, säger han.

Hjälper kunderna bredda affären

Avys lösning hjälper till att förflytta fastighetsägaren från enbart förvaltare till att också vara affärsutvecklare genom värdeskapande tjänster och service.

– Vi vill hjälpa våra kunder att gå från sin kärnaffär affär – att hyra ut kvadratmeter – till att bredda affären. Våra lösningar gör så att fastighetsägare kan möta sina kunder på ett helt modernt sätt.

Joacim Gustafsson har många exempel på hur detta blir verklighet.

– Till exempel får slutkunden hjälp vid inflyttning att teckna nödvändiga abonnemang, eller när väl när inflyttning skett så går det att beställa hantverkshjälp och andra tjänster.

Avys plattform och boendeapp erbjuder digitala lösningar för det mesta i hemmet – hyresavier, felanmälan, tvättstugebokningar och tillval till lägenheter. Många hyresvärdar hanterar även kunddialogen i Avys lösning.

Varför ska fastighetsägare investera i Avy?

– Det finns flera skäl till att använda våra digitala lösningar för fastighetsägare men främst skulle jag säga att det är för att på ett kostnadseffektivt sätt kunna öka kundnöjdheten och samtidigt bredda sin affär, säger Joacim Gustafsson.

Baserat på siffror från Avys befintliga kunder har kundnöjdheten ökat och kostnader sjunkit. Till exempel så har aviseringskostnaderna sjunkit med så mycket som 90 procent.

– Andra skäl är bättre insikter med hjälp av data och direkt kunddialog, nya intäktsmöjligheter och enklare hantering av ärenden för både kunder och medarbetare.

Del i ett digitalt ekosystem

Joacim Gustafsson beskriver Avy som en del i ett större digitalt ekosystem och ser positivt på olika typer av partnerskap och samarbeten.

– Vi är en av många pusselbitar som behövs för att vardagen ska fungera, säger han.

På senare tid, i takt med att kraven från kunderna ökat, har Avy kommit att samarbeta alltmer med PostNord Strålfors.

– De levererar många kostnadseffektiva lösningar inom både digital och fysisk kommunikation och vi finns med som digital brevlåda i deras digitala flöden, säger Joacim Gustafsson.

Egen betalningsplattform

Avy har även tillstånd att agera som betaltjänstinstitut från Finansinspektionen, med en egen betalningsplattform samt samarbete med Tink.

– Det är en viktig framtidsförsäkring för oss så klart. Framför allt som vi nu kan vara med och utnyttja den senaste tekniken. Det ger oss försprång och frihet att utveckla nya tjänster, säger Joacim Gustafsson och fortsätter:

– Det har också gett användarna möjlighet att betala hyror, avgifter och andra inköp relaterade till hemmet direkt i appen. Till exempel har PostNord Strålfors kunder i fastighetsbranschen som använder sig av den här möjligheten.

Om Avy

  • Avys plattform erbjuder en mängd integrerade digitala lösningar och utgår från användardata och kundinsikt.

  • Kundgränssnittet för boende är en boendeapp där lösningar som fastighetsägaren väljer att erbjuda finns samlade.

  • Det finns också en användarvänlig adminpanel för medarbetare .

  • Avy når idag 55 000 hem i Sverige.


Behöver du hjälp att komma igång?

Med våra Payment Management-lösningar tar du bort komplexiteten med digital fakturering och kan ägna tid åt att bygga en bättre kundupplevelse – och i slutändan även en bättre affär. Kontakta våra experter, så hittar vi tillsammans de betalningslösningar som passar ditt företag allra bäst.

Inspiration och fördjupning

Förenkla fakturering och betalningar

Få betalt snabbare genom att erbjuda de kanaler och betallösningar som är smidigast för era kunder. Vår omnikanalslösning ger dig tillgång till alla viktiga kanaler och betalningsalternativ, vilket gör faktureringsprocessen snabbare och förbättrar kundupplevelsen.

Framtidens betallösningar

De senaste åren har konkurrensen inom betalningslösningar och andra finansiella tjänster ökat kraftigt. Det finns allt fler leverantörer och bättre och säkrare tjänster än någonsin tidigare. Ta del av inspiration och goda råd från Nordens ledande experter, insikter i hur andra verksamheter har löst sina utmaningar och spännande framtidsspaningar om olika lösningar och trender.