Bransch Energi & samhällsservice

Lösningar som ger energibranschen hållbar effekt

Energibranschen befinner sig mitt i en transformation. Omställningen mot mer hållbar energi sker samtidigt som fokus är på att möta kundernas behov och nya krav. Strålfors har 25 års erfarenhet av samarbete med energibranschen. Tillsammans med svenska energibolag tar vi sikte på de kommande 25 åren.

Helhetslösningar för hållbar dialog

Med dina kunder i centrum erbjuder vi smarta kommunikationslösningar, hållbara processer och automatiserade flöden för en bransch i ständig utveckling.

För den samhällsviktiga energibranschen ligger fokus på kärnverksamheten, säker och tillförlitlig energiförsörjning. Men vi vet att allt runtomkring också behöver fungera sömlöst. Digitaliserat, automatiserat och kundanpassat. Därför finns vi här för er.

Vi hjälper er att kommunicera på det sätt era kunder förväntar sig. Och säkerställer att era processer håller den kvalitet, effektivitet och regelefterlevnad som krävs.

Vi ger er den kraft era flöden behöver. Och sparar energi genom att minska onödig resursåtgång. För hållbar effekt.

Kontakta oss

Hållbara lösningar för framtidens energibolag

Increased-loyalty_16-9.jpg

Ökad kundlojalitet. Minskat kundbortfall.

Låt era kunder själva bestämma hur de vill kommunicera och när och hur de vill betala. Med fler anpassade valmöjligheter ökar ni kundförståelsen – lojalitet och engagemang stärks när information blir till dialog.

Minska kostnaderna med effektiva och automatiserade processer

Minska kostnaderna med effektiva och automatiserade processer

Spara tid, resurser och effektivisera arbetet tvärfunktionellt med smarta lösningar för inkommande och utgående kommunikation. Rätt information till rätt person, vid rätt tidpunkt och i rätt kanal möjliggör en smidigare arbetsmiljö för kundtjänst och en bättre helhetsupplevelse för kunden.

B2B-effective-communication_16-9.jpg

Mer effektiv kommunikation B2B

Med 30 års erfarenhet inom e-fakturering säkerställer vi att ert fakturaflöde är effektivt och framtidssäkert. Genom att samla inkommande och utgående företags- och myndighetskommunikation på ett och samma ställe får ni full kontroll, mer effektiva processer och minskar tidskrävande handpåläggning.

Sustainability_16-9.jpg

Hållbara processer kräver smarta lösningar

De ökade kraven på hållbarhet sträcker sig längre än energi från förnybara källor. Med digitala kommunikationslösningar i framkant lägger vi tillsammans grunden för hållbara interna och externa processer – och ökar medvetenheten hos era kunder. Vi kallar det hållbarhet på djupet!

Innovationsresan i energibolagens tjänst fortsätter:

”De kommande tio åren fortsätter digitaliseringen vara en stor drivkraft för oss och PostNord Strålfors är utan tvekan en viktig digitaliseringspartner. Utan deras kundfokus hade vi aldrig kommit så här långt.”


Eva-Lena Berglund, chef fakturering, Skellefteå Kraft


Kundcase

Oresundskraft_16-9.jpg

Öresundskraft gör en kraftsamling för nöjdare kunder

Den 23 december 1859 fick Helsingborgarna för första gången se sina gator lysas upp och gnistan för Öresundskraft tändes där och då. Idag har bolaget 125 000 kunder och har tre år i rad blivit utnämnda till bäst i Sverige när det gäller kundservice inom energibranschen. 1859 var inte energifrågan en stor snackis, 2022 är det helt annorlunda.

Skellefteå Kraft

Skellefteå Kraft – en digital framgångssaga

Skellefteå Kraft har genomgått en imponerande digital resa. Trots stora utmaningar har de idag en effektiv verksamhet med kanske Sveriges bästa kundservice i energibranschen. – Utan PostNord Strålfors kundfokus hade vi aldrig kommit så här långt, säger Eva-Lena Berglund, chef Fakturering.

Eon_16-9.jpg

E.ON är redo för nästa steg

Det har gått riktigt snabbt för digital kundkommunikation att bli det normala för energiföretaget E.ON. – För bara några år sedan var det ett komplement och nu är det precis tvärtom. Det gör det bekvämare för våra kunder och enklare för oss, säger Mikael Bladh, Head of Back Office.

Guide med tips för framtidens energibolag

I Energibranschens guide till smartare kommunikation presenterar vi flera utmaningar och lösningar för att förbättra kommunikationen, öka lojaliteten, arbeta mer effektivt och digitalisera för en hållbar agenda inifrån och ut. 

Ladda ner guiden

Energiguide_Faksimil-SE_Circle_Bg-Green_G4.jpg

Inspiration och fördjupning

Tre tips som ökar dialogen med dina kunder

Tre tips som ökar dialogen med dina kunder

Kundkommunikation är en av de viktigaste och mest kritiska faktorerna för att få behålla sina kunder och skapa lojalitet. I en tid med många oroligheter är detta en av de största utmaningarna för aktörer inom energibranschen. Energi- och elförsörjning är en av de hetaste frågorna i dagens samhälle. Men bryr sig kunderna om vem som levererar elen? Är priset den enda faktor som avgör vilken leverantör valet faller på?

Energibranschen minskar kostnader

Energibranschen minskar kostnaderna med effektiva lösningar

Tillgänglighet till information är allt och vikten av att förstå kundens resa är mer avgörande än någonsin. Så hur gör du när kraven från kunderna ändras samtidigt som ledningen förväntar sig minskade kostnader? Vet du hur du går vidare? Tillsammans med oss inleder du en resa som gagnar alla inblandade parter.

Lägg alla ägg i samma korg när du digitaliserar din affärskommunikation

Lägg alla ägg i samma korg när du digitaliserar din affärskommunikation

Med en stor del företagskunder ställs andra krav på flödet i affärskommunikationen än när det handlar om privata kunder. Stefan Winbo, Nordic Product Manager på PostNord Strålfors, uppmanar därför energibranschens aktörer att lägga alla ägg i samma korg för att få ut maximal nytta av att digitalisera och automatisera sina B2B-flöden. Här förklarar han varför!

Digital-signering_16-9.jpg

Webinar: Låt dina kunder bestämma hur, var och när de vill betala

Betalningsmarknaden digitaliseras snabbt och allt fler nya betalningslösningar växer fram. För att skapa en bättre kundupplevelse och snabbare betalningar är det avgörande att du enkelt låter dina kunder bestämma hur, var och när de vill betala. PostNords årliga rapport Mottagarmakt visar på kanalernas olika styrkor, och varför det är så viktigt att låta mottagarna välja själva och hur vi föredrar att få fakturor och räkningar.

Digitalization-and-environmental-impact_16-9.jpg

Så kan digitalisering sänka ditt företags miljöpåverkan

Visste du att 100 000 pappersfakturor kan motsvara 14 600 kilometer bilkörning eller en resa till Thailand tur och retur? Genom att digitalisera mera kan du bidra till en grönare planet. Vi förklarar hur.

Compliance_16-9.jpg

”I grund och botten handlar det om tillit”

PostNord Strålfors hanterar enorma mängder personuppgifter varje dag. – I grund och botten handlar det om tillit, att våra kunder och medarbetare ska känna sig helt säkra på att vi kan leverera det vi lovat, både digitalt och fysiskt. Och att vi hanterar kundernas data på ett rätt och säkert sätt, säger Martin Nyberg, Chief Compliance Officer på PostNord Strålfors.

Kontakta oss!

Vill du veta mer om hur du gör er kommunikation mer kostnadseffektiv och hållbar – och möter kundens krav? Kontakta oss så berättar vi mer.

Jeanette Wittgren
Sales Manager, PostNord Strålfors
+46 (0)76 881 20 51
jeanette.wittgren@stralfors.se

Skicka ett meddelande

Jeanette-Wittgren_500px_Bg-Green-G4_2402.jpg