Content hub

Minskad churn och träffsäker kundkommunikation för Telekombolag

Minskad churn och träffsäker kundkommunikation för Telekombolag

Med stärkt fokus på kundkommunikation och kundservice i världsklass kan telekombolagen vinna kundernas förtroende och stärka lojaliteten. Strålfors har lösningarna som krävs.

Customer-service_16-9.jpg

Rätt verktyg för effektivare kundservice i telekombranschen

I en bransch med hög konkurrens är det viktigt som telekomleverantör att möta kundernas förväntningar på service. Uppdaterade system med all kommunikation och snabb tillgång till rätt information om abonnemang och fakturor är viktigt för att hålla kunderna lojala och minimera risken för churn.

B2B-invoice_16-9.jpg

Effektiv fakturahantering B2B för telekombolag

Låt inte ineffektiva fakturaprocesser mellan dig, dina leverantörer och företagskunder stå i vägen för fokus på din kärnverksamhet. Med en nordisk, automatiserad lösning för att skicka och ta emot e-fakturor kan ni lägga tid och fokus på rätt saker.

Invoice-as-selling-tool_16-9_New.jpg

Telekomfakturan som sälj- och kommunikationskanal

Fakturan är en viktig och naturlig kontaktväg mellan telekomföretaget och kunden. Använd fakturans fulla potential med aktuell information och personliga erbjudanden om senaste mobilen eller extra surf så blir den en värdefull kanal som främjar merförsäljning.

Easy-payment_16-9.jpg

Kundanpassade lösningar för fakturabetalningar inom telekom

Mobil- och bredbandsfakturor som är krångliga att betala riskerar att leda till kostsamma inkassoärenden och inte minst till frustrerade kunder. Hela 76%* av svenskarna tycker det är viktigt att kunna välja mellan olika betalmetoder. Med flera kanalval och betalningsalternativ ökar ditt telekomföretag kundlojaliteten.

Customer-loyalty-article_16-9.jpg

Stärk kundlojaliteten med kundkommunikation i världsklass

Att behålla sina kunder är ett viktigt fokusområde för telekomföretag. Kunderna kan enkelt byta leverantör på grund av en enda dålig kundupplevelse. En viktig faktor för att stärka kundlojaliteten är att kommunicera med kunderna på deras villkor.

SMS påmindelse 16-9.jpg

Fakturapåminnelse via SMS

Med en fakturapåminnelse via SMS utan påminnelseavgift ökar ni betalningsgraden och minskar risken för kostsamma inkassoärenden. Och förbättrar cashflow!

Telia-case_16-9_2.jpg

Telia: ”Vi talar samma språk”

Det nordiska samarbetet mellan PostNord Strålfors och Telia har pågått i över tjugo år. Telia Finland har i 15 år varit kund hos Strålfors när det gäller lösningar för print. År 2022 utökades samarbetet till att även omfatta digitala distributionskanaler i samband med att Telia ville effektivisera sitt partnernätverk och valde Strålfors som sin samarbetspartner för fakturahantering.

Frende-forsikring_16-9.jpg

Frende Forsikring effektiviserar dokumenthanteringen

Enastående kundservice, banbrytande teknik och engagemang för kundernas behov har gjort Frende Forsikring till en ledande aktör inom försäkringsbranschen.

Lansforsikringar_16-9.jpg

Optimera kundupplevelsen med ett nära partnerskap

För att försäkringsbolag ska kunna möta sina kunders krav på kommunikation behöver de veta vilka lösningar som finns och kommer att lanseras. Micael Rapp, Förvaltningsledare-IT på Länsförsäkringar AB, menar att ett utvecklande och tätt samarbete med en kommunikationsleverantör är grunden för att hålla sig uppdaterad och i framkant.

Bank-and-finance_16-9.jpg

Framtidens kundfokuserade lösningar för nordiska bank- och finansbolag

Banker och finansbolag behöver möta kundernas krav på kommunikation och säkerhet nu och i framtiden. Tillsammans med Strålfors blir det möjligt.

Bank-and-finance_Challenge-Output_16-9.jpg

Digitaliserad och anpassad kundkommunikation som lever upp till förväntningarna

Kunder agerar mer och mer digitalt och förväntar sig smidiga och flera kommunikationsvägar. Det finns stora möjligheter för banker och finansbolag att anpassa och utveckla sin kundkommunikation och se till att utskicken hamnar i den kanal som kunden föredrar.

Bank-and-finance_Challenge-Input_16-9.jpg

Säker och effektiv hantering av inkommande kommunikation

Banker och finansbolag behöver säker och effektiv hantering av inkommande post och digital kommunikation. Genom digitalisering, distribution till rätt interna mottagare och lagring av all inkommande kommunikation skapas effektiva processer med kunderna och säkerheten i fokus.

Bank-and-finance_Challenge-Payment_16-9.jpg

Betalningslösningar för dagens digitala behov

Hela 76%* av svenskarna tycker det är ganska eller mycket viktigt att kunna välja mellan olika betalmetoder. Med digitala betalningar via bland annat Swish och Account to Account (A2A) får banker och finansbolag snabbare inbetalningar, en mer lönsam verksamhet, minskad kreditrisk och nöjdare kunder.

Elon, Sveriges och Nordens största butikskedja för hemelektronik och vitvaror

Smartare och smidigare kommunikation med leverantörer och kunder hos Elon

Totalt 900 butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island gör Elon till både Sveriges och Nordens största butikskedja för hemelektronik och vitvaror. Med ett brett erbjudande av produkter från hundratals olika varumärken, en snabbt växande e-handel och en kedja bestående av fria fackhandlare är smidig kommunikation med både underleverantörer och kunder en viktig framgångsfaktor.

Kunden sköter autogiro i egen regi och tar hjälp av Lowell för utskick av fakturapåminnelser.

Med en påminnelse via SMS sker 60% av betalningarna inom två timmar

Lowell, en av Europas största aktörer inom kredithanteringstjänster, är fakturapartner till en gymkedja i Norden. Kunden sköter autogiro i egen regi och tar hjälp av Lowell för utskick av fakturapåminnelser. Genom att skicka första betalningspåminnelsen via SMS får medlemmarna chansen att betala direkt via Swish utan påminnelseavgift, och kunden får in sina avgifter snabbt.

Lösningar som stärker marknadspositionen för nordiska försäkringsbolag

Lösningar som stärker marknadspositionen för nordiska försäkringsbolag

Konstanta kostnadsbesparingar och nya konkurrenter skapar utmaningar för försäkringsbolagen. Läs mer om hur PostNord Stralfors lösningar för kundanpassad kommunikation i säkra kanaler bidrar till effektiv skadehantering och ökad konkurrenskraft. Och ladda gärna ner vår guide med tips om hur försäkringsbolag kan stärka sin konkurrenskraft genom personlig kundkommunikation.

Maria Lund-Søltoft

Så håller sig försäkringsbolag relevanta på den förändrade marknaden

Försäkringsbolag står inför stora utmaningar när de regulatoriska kraven ökar, tekniken utvecklas och nya generationer kunder förväntar sig flexibla och tillgängliga kontaktvägar. Maria Lund-Søltoft, med lång erfarenhet av affärsutveckling inom försäkringsbranschen, förklarar hur utvecklingen påverkar branschen.

Smidig skadereglering med effektiv hantering av inkommande kommunikation

Smidig skadereglering med effektiv hantering av inkommande kommunikation

När olyckan är framme förväntar sig kunden en smidig och snabb skadehantering. Långsam ärendehantering eller otydliga svar kan sänka förtroendet. För att förbättra kundupplevelsen krävs att försäkringsbolaget hanterar inkommande kommunikation effektivt oavsett kanal och snabbt hittar rätt information för varje ärende.

Stärk konkurrenskraften med anpassad kommunikation i rätt kanal och rätt tid

Stärk konkurrenskraften med anpassad kommunikation i rätt kanal och rätt tid

Försäkringstagare förväntar sig snabba och enkla kontaktvägar i alla ärenden och kan enkelt byta bolag om de är missnöjda med sin upplevelse. Genom att anpassa kommunikationen och betalningsmetoderna efter kundernas preferenser främjas kundlojalitet, merförsäljning och nyförsäljning.

Dataskydd och säker kommunikation enligt respektive lands regelverk

Dataskydd och säker kommunikation enligt respektive lands regelverk

För försäkringsbolag är det verksamhetskritiskt att lagra och hantera information säkert. Hela kommunikationskedjan måste vara säker, annars riskeras ett skadat förtroende och sämre konkurrenskraft. För att minska riskerna krävs ett aktivt och kontinuerligt arbete. Läs våra tre tips för dataskydd.

Visa fler

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om trenderna inom digital kommunikation och hur du kan kommunicera mer effektivt.

Kom igång!