Har du den mest effektiva processen för inkommande fakturor?

Alla företag tar som bekant emot leverantörsfakturor. Dessa kan komma in på olika sätt som t ex e-fakturor, PDF:er eller på papper. Idag digitaliseras ofta PDF:er och pappersfakturor, men har du funderat på hur ni kan nå ett 100% digitalt flöde direkt och reducera kostnader och minska risken för fel?

Marknadstrender Digital transformation

Det är vanligt att företag tar emot fakturor i flera olika format som PDF och papper som sen digitaliseras. Att i stället ta emot inkommande fakturor som e-fakturor direkt i affärssystemet effektiviserar processen, reducerar kostnader och minskar risken för fel. Vi hjälper dig att digitalisera processen fullt ut och ser till att fakturan tas emot som en e-faktura direkt i ert affärssystem.

“Många företag som skickar fakturor har sin egen uppsättning av data, och vi kompletterar dem så att de passar till mottagarnas format”

Alla fakturor till rätt system i rätt format

E-fakturor B2B kan distribueras på olika sätt, som t ex direkt via operatörer eller via Peppol. Strålfors tjänst Leverantörsfaktura B2B tar emot e-fakturor i alla distributionskanaler och hanterar alla typer av format. Har ditt mottagandesystem specifika krav på format så konverteras e-fakturorna till det önskade formatet.

– Många företag som skickar fakturor har sin egen uppsättning av data, och vi kompletterar dem så att de passar till mottagarnas format. Denna automatiska hantering är kostnadseffektivare än att hantera och digitalisera inkommande fakturor manuellt. Dessutom minskar risken att information försvinner längs vägen, säger Jonas Fredriksson, Key Account Manager på PostNord Strålfors.

Tjänsten ger också en rikare uppsättning data med fler möjligheter jämfört med ett scannat underlag. Med hjälp av Leverantörsfaktura B2B möjliggör detta att organisationer kan automatisera hela sin Accounts Payable-process, inklusive matchning, attestering och bokföring på ett effektivt sätt med helheten i fokus.

Leverantörsfaktura B2B sparar tid och pengar

Det finns alltså många fördelar med att digitalisera och automatisera processerna för inkommande fakturor fullt ut:

  • Spara tid eftersom inkommande fakturor automatiskt levereras som e-fakturor i rätt format, med rätt innehåll till rätt system och mottagare.
  • Mindre risk för fel då det är det ursprungliga innehållet som förmedlas hela vägen.
  • Mer information.
  • Minska kostnaderna eftersom e-fakturor är mer kostnadseffektivt än scanning.

Så enkelt är det att komma igång med Leverantörsfaktura B2B

Med Strålfors blir det enkelt att komma igång med att ta emot e-fakturor. När du har registrerat ditt företag som mottagare i register som Peppol och NEA eRegister kan fakturaavsändare enkelt hitta dig och skicka fakturor automatiskt. För företag med verksamhet i flera nordiska länder finns det även möjligheter att använda nordiska register för att till exempel ta emot fakturor från dotterbolag i de andra nordiska länderna. Strålfors hjälper idag flera företag i Norden och Baltikum med Leverantörsfaktura B2B.

– Vi kan respektive lands format och gör så att kunderna får fakturorna i de format som de vill oavsett land. Dessutom gör vi det i eget hus utan underleverantörer, avslutar Jonas Fredriksson.

Jonas-Fredriksson_500px_Bg-Grey-WG1.jpg
Jonas Fredriksson
Key Account Manager, PostNord Strålfors

Vill du veta mer?

Är du redo att ta steget mot en effektivare fakturahantering och vill synas i rätt register för att automatisera inkommande fakturor? Då är det hög tid att kontakta Strålfors. Vi erbjuder även tjänster för att förbättra kvaliteten på inkommande e-fakturor, vilket gör hela processen ännu smidigare.

+46 (0)70 942 11 66
jonas.fredriksson@stralfors.se

Skicka ett meddelande

Inspiration och fördjupning

Manuell felhantering av fakturor – nödvändigt ont?

Många timmar läggs på manuell felhantering av fakturor - trots automatisering – helt i onödan

Uträkningar från PostNord Strålfors visar att många ekonomiavdelningar lägger ner tusentals timmar per år på manuell felhantering av fakturor. Detta trots att processerna är automatiserade – något som är både kostsamt och tidskrävande. Men är manuell felhantering verkligen nödvändigt eller finns det andra vägar att gå?

Data-enhancement_16-9.jpg

Data Enhancement Service

Varje år lägger ekonomi och IT-avdelningar tusentals timmar på felhantering av leverantörsfakturor - trots investeringar i automatiserade processer. Ett sätt att spara tid och pengar är en valideringsstjänst – Data Enhancemant Service.

Elon, Sveriges och Nordens största butikskedja för hemelektronik och vitvaror

Smartare och smidigare kommunikation med leverantörer och kunder hos Elon

Totalt 900 butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island gör Elon till både Sveriges och Nordens största butikskedja för hemelektronik och vitvaror. Med ett brett erbjudande av produkter från hundratals olika varumärken, en snabbt växande e-handel och en kedja bestående av fria fackhandlare är smidig kommunikation med både underleverantörer och kunder en viktig framgångsfaktor.

Supplier-eInvoiceB2B.jpg

Leverantörsfaktura B2B

Det här är lösningen för dig som behöver hantera inkommande elektroniska fakturor från leverantörer. Den ger dig stringens, enhetlighet och sparar tid. All data hamnar på ett ställe och fakturorna blir lättare att attestera.

Peppol

Effektivisera dina betalningsflöden med Peppol

Med Peppol kan du ta emot och skicka dokument i alla format. Utan att göra några systemförändringar. Vi hjälper dig komma i gång. Det är enkelt! Läs mer om vad Peppol är och hur du gör för att ta del av dess infrastruktur!