Content hub

e-fakturahentering_16-9.jpg

Förenklad e-fakturahantering med nya tjänsten "Ja tack till e-faktura"

Med den nya tjänsten "Ja tack till e-faktura", som lanseras av Nordea och Swedbank och hanteras av e-fakturabolaget, tas ytterligare ett steg mot att förenkla övergången till digital fakturering. Tjänsten gör det möjligt för privatpersoner att med ett medgivande anmäla sig till alla avsändare som skickar e-faktura.

Vida_Utebliven-moms_16-9.jpg

Utebliven moms förändrar eFaktura-landskapet i Europa

Moms är en av EU viktigaste skatteintäkter, men varje år går miljardbelopp förlorade på grund av momsbedrägerier och ineffektiv administration. Denna uteblivna moms har skapat stora utmaningar för unionen och påverkat konkurrensen på den inre marknaden. Med ViDA-paketet siktar EU på att skapa ett mer effektivt och enhetligt system för momshantering som kan hantera dessa utmaningar.

Vida_eFaktura_16-9.jpg

Ett stort steg i harmonisering av eFaktura B2B

Den 5 november 2024 tog EU Economic and Financial Affairs Council (ECOFIN) ett beslut som kommer att förändra fakturahanteringen för företag över hela Europa. Beslutet, kallat VAT in the Digital Age (ViDA), syftar till att modernisera momshanteringen genom digitalisering och harmonisering av regler för e-fakturering och momsrapportering inom EU.

Smarta-betallosningar_16-9.jpg

Bättre kundupplevelse och starkare kassaflöde med smarta betallösningar

Att erbjuda enkla, tydliga och smidiga alternativ för betalning av fakturor är nyckeln till en bättre kundupplevelse och ökar chansen att få betalt snabbare. – Kunder vill betala så enkelt som möjligt, men samtidigt förstå vad de betalar för. Det har vi lösningar för, säger Thomas Otterlund, nordisk produktchef på PostNord Strålfors.

Digitalisering_leverantorer_16-9.jpg

Digitalisering av leverantörer: Nyckeln till ökad kundnöjdhet

Inom e-handeln lägger många företag stor vikt vid att förbättra slutkundens upplevelse. De optimerar kassaflödet och finslipar användargränssnittet. Men ofta underskattas behovet av att digitalisera och automatisera leveranskedjan bakom kulisserna. En smidig och effektiv leveranskedja är dock avgörande för att leverera en överlägsen kundupplevelse och behålla konkurrenskraften på marknaden.

Sjalvtester_16-9.jpg

Patientsäker och automatisk packning av självtester

Självprovtagning i hemmet minskar vårdgivarnas vårdskulder och bidrar till kraven på kostnadsbesparingar. Dock är manuell packning av självtestkit ofta en tidskrävande process för vårdgivaren. Genom att låta en maskin packa blir processen snabbare, effektivare och säkrare.

Leverantorsfaktura-B2B_article_16-9.jpg

Har du den mest effektiva processen för inkommande fakturor?

Alla företag tar som bekant emot leverantörsfakturor. Dessa kan komma in på olika sätt som t ex e-fakturor, PDF:er eller på papper. Idag digitaliseras ofta PDF:er och pappersfakturor, men har du funderat på hur ni kan nå ett 100% digitalt flöde direkt och reducera kostnader och minska risken för fel?

Podcast: Hur man effektiviserar betalningsprocessen för konsumenter

Podcast: Hur man effektiviserar betalningsprocessen för konsumenter

I detta avsnitt av Tink Podcast Fintech Findings kommer du att möta Adam Trojmar, Product Solutions Manager på Tink, och Thomas Otterlund, Product Manager på PostNord Strålfors, med Tom Pope som värd - SVP of Payments and Platforms på Tink.

Webinar om faktura- och betalningstjänster

Framtiden för faktura- och betalningstjänster

I videon från vårt webinar får du veta mer om hur fakturaupplevelsen förändras tillsammans med Tom Pope, SVP of Payments på Tink som intervjuar våra experter från Strålfors: Mattias Norén, VP Business Development, och Andreas Schei, Business Development Manager.

Mattias Norén, PostNord Strålfors

Smidig fakturabetalning – för en bättre kundupplevelse

PostNord Strålfors är nordens ledande aktör inom kundkommunikation som årligen hanterar hundratals miljoner utskick av fakturor. Nu vill bolaget tillsammans med Tink, Europas ledande leverantör inom open banking, revolutionera hur konsumenter hanterar och betalar sina fakturor.

Effektiv tjänst minskar manuell felhantering av fakturor

Effektiv tjänst minskar manuell felhantering av fakturor och spar både tid och pengar

Allt fler ekonomiavdelningar automatiserar verksamheten för att öka produktiviteten och skapa mer tid över för medarbetarna att utföra värdeskapande aktiviteter. Trots detta läggs fortfarande många timmar på manuell felhantering av fakturor. Det är både kostsamt och tidskrävande. Nu har PostNord Strålfors lanserat en ny valideringstjänst som effektivt hjälper dig rätta elektroniska dokument.

Manuell felhantering av fakturor – nödvändigt ont?

Många timmar läggs på manuell felhantering av fakturor - trots automatisering – helt i onödan

Uträkningar från PostNord Strålfors visar att många ekonomiavdelningar lägger ner tusentals timmar per år på manuell felhantering av fakturor. Detta trots att processerna är automatiserade – något som är både kostsamt och tidskrävande. Men är manuell felhantering verkligen nödvändigt eller finns det andra vägar att gå?

Kivra

Experten: Så maximerar du kundernas dataskydd

Extremt höga förväntningar på personlig integritet och personuppgifter som betraktas som en valuta. För att få nöjda kunder måste man idag hantera persondata på rätt sätt – och att endast uppfylla lagkraven räcker inte. Juristen Anna Mirsch Peiris ger sina bästa tips på hur man säkerställer ett bra dataskydd.

Åke Andersson, Information Security Officer på PostNord Strålfors

”ISO är som en liten bibel för oss”

Varje dag passerar enorma mängder data PostNord Strålfors system. Ytterst ansvarig för informationssäkerheten är Åke Andersson. - Det är många som pratar om cybersäkerhet idag, men det har varit en central fråga för PostNord Strålfors länge.

Digitalisering-leverantorer_16-9.jpg

Lösningarna som får med dina leverantörer på digitaliseringsresan

Har du svårt att få dina leverantörer att hänga med i samma digitaliseringstakt som du? Vi vet att många företag tycker att onboardingen av leverantörer till digitala flöden blir en övermäktig uppgift att ta sig an. Det finns varken tid, resurser eller kompetens för detta internt på många företag. Men det finns lösningar – här är tjänsterna som får med leverantörerna på tåget!

Automatisering, AI och Machine Learning

Förbättra dina kommunikationsprocesser med Automatisering, AI och Machine Learning

Automatisering och digital kommunikation ställer höga krav på ny kompetens, teknikinvesteringar och god planering – men öppnar samtidigt för möjligheten att integrera kommunikation i affärsprocesserna. Det ger i sin tur positiva effekter som bättre kundrelationer, lägre kostnader, högre regelefterlevnad och bättre flöden i verksamheten.

Sex digitala trender att hålla koll på 2022

Sex digitala trender att hålla koll på 2022

Om det är någonting de två senaste åren har visat världen, så är det att transformation alltid är möjlig. Aldrig tidigare har människors arbete och levnadsmönster förändrats så mycket på så kort tid – och aldrig tidigare har digitaliseringen rört sig så snabbt inom alla grupper i samhället.

Magnus Widgren

Datadriven kreativitet – så gör du

Hur skapar du kreativt material som är tillgängligt under längre tid? Och som aktiveras automatiskt baserat på kundbehov och beteende? – För första gången någonsin är vi i ett läge där tekniken tillåter oss att driva kreativa kampanjer med data på ett enkelt sätt, säger Magnus Widgren, Head of Growth på Edisen.

Niklas-Bergman_16-9.jpg

Så möter du framtiden på rätt sätt

Riskkapitalisten, investeraren och entreprenören Nicklas Bergman har spenderat en stor del av sitt professionella liv med att försöka reda ut var teknologin kommer ta oss i framtiden. – Vi människor har en tendens att tycka illa om förändringar – och teknik har en tendens att övervinna det motståndet så länge vi hittar sätt att använda den till vår fördel, säger han.

Digitalisering-lev_16-9.jpg

Så får du med dig leverantörerna på digitaliseringsresan

Har du digitaliserat dina processer för order- och fakturahantering? Då vet du troligtvis också vilka positiva effekter det ger. Men kanske märker du att inte alla dina leverantörer hänger med i samma digitaliseringstakt som du? Här beskriver vi varför det är så och hur du får dem att hänga på.

Erika-Hjerten_16-9.jpg

Så framtidssäkrar du företagets kundkommunikation

Accelererande digitalisering och medvetna kunder som efterfrågar valmöjligheter ställer höga krav på företag när det gäller kommunikation och betalningar. PostNord Strålfors sitter på expertisen som krävs för att lyckas.

Visa fler

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om trenderna inom digital kommunikation och hur du kan kommunicera mer effektivt.

Kom igång!