Content hub

5 digitala trender

Fem digitala trender som kommer att forma 2021

Den snabba digitaliseringen 2020 förändrade sättet vi kommunicerar på. Som en följd är digital tillit, personalisering och konversationsdesign områden som får ökad betydelse för kunderna 2021. Det menar Mattias Norén, Head of Strategy and Business Development.

Personalized-communication_16-9.jpg

Personalisering på kundens villkor

Fördelarna med datadriven kommunikation är många, om det är till nytta för alla parter. När konsumenter känner oro över hur företag använder deras persondata är det dags att fundera på nya strategier.

Kundupplevelse_16-9.jpg

Hur ser framtiden för kundkommunikation ut?

Mattias Norén, Head of Strategy & Business Development for PostNord Strålfors, råder företag och myndigheter att vara beredda på det oförutsedda. Med flexibla och kanaloberoende lösningar kan du fortsätta leverera förväntningar till kunder och medborgare i framtiden.

I-kundens-skor_16-9.jpg

Innovation tillsammans med kunder skapar nya värden

Hur bra är du på att lyssna på vad kunden egentligen vill ha? Forskaren Per Kristensson ser stora konkurrensfördelar när företag innoverar tillsammans med sina kunder. Man kan inte vara kundfokuserad utan att se vad kunden bidrar med och sätta värde på samskapandet.

Mattias Norén
Mattias-Noren_Expert_NY.png

Årets digitaliseringstrender

Finns det en motsättning mellan ökad personalisering och ökade krav på kundintegritet? Mattias Norén, Head of Business Development, ger sin syn på fem frågor företag behöver ta ställning till 2020.

8-konsekvenser-af-oget-forbrugermagt_16-9_SE.jpg

8 tecken på att dina kunder tagit kontrollen

De senaste åren har det talats mycket om att konsumentmakten ökar, men vad betyder det i praktiken och vad gör konsumenterna med den? Vi listar åtta aktuella exempel.

Vor-tids-megatrends_16-9_NY.jpg

Vår tids megatrender

För att skapa en framgångsrik scenarioprocess är det enligt Copenhagen Institute for Futures Studies (CIFS) nödvändigt att organisationer identifierar vilka megatrender som kommer att påverka dem – och förbereder sig på vilka effekter de kan få för verksamheten. CIFS har definierat 14 strömningar i samhället som vår tids megatrender.

Hvor-gar-kunden_16-9.jpg

Vilken väg väljer kunden?

Med förändrade konsumentbeteenden och en snabb teknisk utveckling är det en fråga många söker svaret på. Copenhagen Institute for Futures Studies använder scenarioplanering för att förbereda sina klienter på flera möjliga framtider.

x-enheter-illustration-16-9.jpg

X-enheter ökar utrymmet för innovation

Med x-enheter kan storbolagen dra nytta av start up-bolagens snabbrörlighet samtidigt som ett lagom avstånd till moderbolaget ger muskler att skala upp verksamheten när tiden är mogen. 

Hilde-Johannessen_16-9.jpg

En guide på resan

Enkelhet och transparens under hela kundresan är nyckeln till att vinna kundernas förtroende. Det tror tjänstedesignern Hilde Johannessen. På konsultbyrån BEKK har hon studerat kundupplevelser i fyra år. 

Gen-Z_16-9_Old_SE-DK.jpg

Vikten av att vara genuin

Uppblåsta varumärkeslöften biter inte på vår yngsta konsumentgrupp. Vill du vinna generation Z:s hjärta finns det bara ett sätt – var genuin.

Kanalval-for-kundresan_16-9.jpg

Kanalval för kundresan

Vilken fas ska kommunikationen stötta? Behov och fokus skiljer sig åt beroende på vilket steg i kundresan kunden befinner sig på. Funktionen avgör kanal och budskap.

Daniel-Ewerman_16-9.jpg

På kundens sida

Författaren och föreläsaren Daniel Ewerman är en av Sveriges främsta förespråkare för goda kundupplevelser. Han har ägnat de senaste tio åren åt att försöka utrota dålig service.

Neuromarketing_16-9.jpg

Med sinne för kommunikation

Med teknik som tidigare var förbehållen forskarvärlden har PostNord tagit reda på hur vårt undermedvetna reagerar på administrativ kommunikation. Undersökningen visar att print har fortsatt högt engagemang, men den digitala brevlådan utmanar.

Price-tags_16-9.jpg

Så påverkas betalningsviljan av Köpupplevelsen

Skulle du betala 100 kronor mer för ett par jeans om expediten sa att du såg snygg ut i dem? Psykologen Lise Bergman Nordgren förklarar hur samma pris kan uppfattas som både högt och lågt.

Newsletter-Bg_3-1_SE.jpg

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt e-nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om de senaste kommunikationstrenderna och hur du kan kommunicera smartare och mer effektivt.

Kom igång!