Content hub

Haptic_16-9.jpg

Känslan allt viktigare för kunden – haptisk teknologi på ingång

Att inte bara se utan även känna på varan innan internetköpet – det är redan verklighet i Kina. 2020 blir året när den haptiska teknologin kommer stort på flera områden, menar trendanalytiker.

3D-print_16-9.jpg
Axel-Nordin_Expert.jpg

Så kan 3D-print förändra världshandeln

Kommer 3D-skrivarna att ersätta traditionella tillverkningsmetoder och ta död på den internationella handeln? Eller ser vi ett teknologiskifte som istället leder till ett uppsving i handeln? Därom tvistar experterna.

Tomas-Lundstrom_16-9.jpg
Tomas-Lundstrom_Expert.png

Alla som tillverkar något fysiskt kommer att påverkas

Tomas Lundström, Head of 3D på PostNord Strålfors, svarar på 7 frågor om utvecklingen inom 3D-print och hur företag och branscher kan hantera utmaningar och möjligheter.

AI_16-9.jpg
Melanie-Mitchel_Expert.jpg

AI är bättre på AlphaGo än sunt förnuft

Dataingenjören Melanie Mitchell har befunnit sig i centrum av den amerikanska AI-forskningen sedan 1984. Inom många områden har utvecklingen överträffat förväntningarna, men artificiellt förnuft visade sig vara den svåraste nöten att knäcka.

3D-print_Visir_16-9.jpg

PostNord Strålfors 3D-printar skyddsvisir åt sjukvården

PostNord Strålfors 3D-printar skyddsvisir till kunder inom sjukvård, äldreomsorg och närliggande verksamheter. Flera kunder visade snabbt intresse och nu printas visir i produktionsanläggningen i Rosersberg.

Holdninger-fremfor-kunnskap_16-9.jpg

Hellre attityd än kunskap

Hennes böcker har översatts till över 25 språk, hon är grundare av en världsomspännande rörelse för programmering och har utsetts till en av Europas främsta kvinnor inom tech av Forbes. Barnboksförfattaren, illustratören och programmeraren Linda Liukas ser tekniken som en demokratiserande kraft.

Från-spöken-till-VR.jpg

Från spöken till VR

Den som vill veta vart teknologin tar oss härnäst bör hålla ett öga på vad vi gör för att få förströelse och underhållning. Det menar den bästsäljande författaren och medieanalytikern Steven Johanson.

GA1-16-9.jpg

Förstärkt verklighet ger mening bortom blotta ögat

Tack vare spelet Pokémon Go fick världen upp ögonen för Augmented Reality. Men tekniken har betydligt större användningsområde än bara underhållning. Möjligheterna att skapa upplevelser med virtuella filter påverkar såväl utbildning som handel och industri. 

Bure-Noreus_16-9.jpg

AI – vän eller fiende?

Begrepp som artificiell intelligens och machine learning är för många människor förknippade med osäkerhet och rädsla. Betyder artificiell intelligens att robotar tar över makten? Och kommer allt att automatiseras så att det framöver bara finns jobb till programmerare?

Lars-Lundstrom_16-9.jpg

Tillsammans – för innovation och kundnytta

Digitaliseringen kräver att alla företag måste se över sin affärs­modell och sina leveranser. – PostNord Strålfors är inget undantag. Vi lyssnar hela tiden på våra kunders behov, säger Lars Lundström, Head of Digital Services.

3D-print_16-9.jpg

Revolution i flera dimensioner

3D-print skapar affärsmöjligheter inom vitt skilda områden. Som läkare kan du planera en operation med printade röntgenbilder och som uppfinnare snabbt skapa prototyper. – Det är bara vår fantasi som sätter gränser, säger ­3D-experten Tomas Lundström.

AI-och-chattbottar_16-9.jpg

AI och chattbottar stoppar bedragarna

Med mobila plånböcker, snabba digitala lösningar och betalningsformer som Swish och Apple Pay görs det fler betalningar än tidigare – men de nya betalsätten öppnar också upp för fler fall av bedrägeri. För att möta hotet tar bankerna hjälp av chattbottar och AI.

Robotar_16-9.jpg

AI och chatbottar skapar framtidens kundkommunikation

De kan skicka sms, beställa taxi och uppdatera dig om de senaste nyheterna. Marknaden för kundservice-bottar och virtuella assistenter har växt snabbt det senaste året. Programmeraren Giovanni Toschi, konversationsdesignern Ditte Wolff-Jacobsen och nationalekonomen Stefan Fölster tror att utvecklingen bara börjat. 

Newsletter-Bg_3-1_SE.jpg

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt e-nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om de senaste kommunikationstrenderna och hur du kan kommunicera smartare och mer effektivt.

Kom igång!