eProcurement säkerställer ordrar till leverantörer, och leveranser från leverantörer. Det är lösningen för dig som arbetar med inköp inom Purchase to Pay-processer (P2P).
Vårda relationen med dina leverantörer
eProcurement hjälper din inköpsorganisation att vara tydlig mot dina leverantörer. Ordrar hamnar direkt i leverantörens affärsystem. Ordersvaret du får tillbaka hjälper dig att tidigt agera med andra leverantörer eller informera dina kunder, om det skulle finnas avvikelser.
Att kunna automatisera inköp, få orderbesked och kunna beställa resterande produkter hos en annan leverantör är smidigt, och det leder till kraftigt minskade kostnader för administration och kontroller.
Undvik tidskrävande hantering
Tänk dig in i en situation där ditt företag har lagt en order på ett visst ett antal varor från en leverantör. I ordersvaret du får tillbaka står det att du bara kan få hälften av dessa i utsatt tid. Den andra hälften kan levereras först fyra dagar senare.
Det här kräver att du agerar. Situationen kan orsaka merkostnader, och i sämsta fall besvikna kunder som inte kan få sin vara. Med många varor och produkter kan situationen snabbt bli rörig.
Leveranaviseringar ger tydlighet till lagerfunktioner. Man får veta att gods är på väg och exakt vad som kommer. Tydligheten skapar möjlighet att förbereda sig. Kanske måste man förbereda plats, plockning eller boka en expressleverans av en kritisk artikel till en kund. Dina system kan också uppdatera leveransbesked till kunder och lagersaldon i en e-handel.
Lösningen är att automatisera orderhantering
Genom att automatisera orderhantering och inköp slipper man överraskningar och dubbelbeställningar. En eProcurement-lösning ser till att dina inköp exekveras med stor tillförlitlighet och det skapar tydlighet gentemot dina utvalda huvudleverantörer. Med EDI blir affären klar direkt mellan två system, utan felkällor.
Priskataloger via EDI säkerställer datakvaliteten
Det är mycket viktigt att datan för de artiklar du köper av din leverantör verkligen stämmer.
Det måste vara rätt artikelnummer, rätt antal artiklar per förpackningsenhet, pris och så vidare. En elektronisk priskatalog kopplad direkt till ditt affärssystem ger dig alla förutsättningar för en effektiv inköpshantering.
eProcurement med EDI skapar värde
Att automatisera orderflödet och dess leveransaviseringar skapar ett mycket stort värde. Man känner till hur, när, hur mycket och från vem alla leveranser kommer. Men det är inte bara den kraftigt reducerade kostnaden för orderhantering som är fördelen.
eProcurement skapar transparens och överskådlighet över tid. Dina inköp kan stämmas av mot ditt företags policy för inköp, miljökrav, innehåll osv. Din budget för inköp går i större grad till dina utvalda leverantörer som du har bättre avtal med.
Den största effekten av dem alla är kanske att trögheten i orderhanteringen arbetas bort genom automatiserad orderhantering. Du sparar tid och det går fortare från order till leverans. Du skapar översikt, spårbarhet och du kan lagra data om dina transaktioner på ett vettigt och säkert sätt.
Har du frågor om effektiv orderhantering?
Har du frågor om effektiv orderhantering och inköp inom Purchase to Pay-processer (P2P)? Vill du veta mer om lösningen eProcurement och vad lösningen kan göra för dig? Tveka inte att kontakta oss.
+46 (0)73 0796761
karljohan.engfors@stralfors.se