Mobilfaktura

Idag har vi alltid mobilen med oss och får vi ett SMS hanterar vi det direkt. Med Mobilfaktura får du betalt snabbare och dina kunder blir nöjdare, eftersom de själva kan bestämma när och hur de ska betala.

Kunden vill kunna välja

Vi ser en snabb utveckling inom betallösningar tack vare e-handeln. Vi vet att 78 procent av dem som e-handlar vill kunna välja mellan olika betalningsalternativ. Kunden vill kunna sprida kostnaderna över flera olika bank- och betalkort, använda en betalapp eller göra en direktbetalning via banken.

Därför har vi utformat lösningen Mobilfaktura, så att dina kunder själva får bestämma exakt var och hur de vill betala. Mobilfaktura erbjuder flera olika betalningsmöjligheter – snabbt och enkelt, direkt i telefonen. Fördelarna är många:

  • Mottagaren väljer betalkanal
  • Hög betalningsvilja
  • Snabbare inbetalning
  • Nöjdare kunder
  • Bättre kassaflöde

Snabba inbetalningar

En av de stora fördelarna med mobilfaktura är att ett SMS får mycket högre uppmärksamhet än aviseringar i andra kanaler. Telefonen har vi alltid med oss och vi agerar snabbt på viktiga meddelanden. Tiden från uppmaning till handling blir därför också mycket kortare. Och det gäller inte enbart den yngre och mer mobilvana generationen. 

Betalningen är integrerad

Tidigare SMS-lösningar för betalning i mobilen har endast innehållit betalningsbelopp och OCR-nummer. Med mobilfaktura är betalningsfunktionen en integrerad del av lösningen och mottagaren får direkt möjlighet att välja betalkanal. Kunden får ett SMS med en länk som leder till en landningssida med all betalningsinformation.

Sidan utformas efter dina önskemål – bland annat vilka betalningskanaler som mottagaren ska kunna använda. I meddelandet till kunden finns dessutom möjlighet att inkludera andra budskap, information eller marknadsföring.

På landningssidan betalar kunden fakturan via mobilen genom att välja mellan tillgängliga betalningskanaler. Det kan vara internetbank, kort eller olika nordiska betalappar som Swish, Vipps eller Mobilepay.

Om extra hög säkerhet önskas, kan e-legitimation användas. Den som väljer kortbetalning behöver endast fylla i sina kortuppgifter en gång, sedan är de sparade i systemet.

Mobilfaktura består av en bastjänst och ett utbud av smarta tillägg:

Bastjänster

  • Ett SMS-utskick med länk till en standardlandningssida
  • Olika betalningsalternativ, som kreditkort och Swish
  • Standardrapporter

Smarta tilläggstjänster

  • Hantering av avvisade fakturor
  • Möjlighet till marknadsbudskap
  • Mobilt BankID
  • Anpassade landningssidor
  • Anpassade rapporter
Jeanette-Wittgren_500px_Bg-Grey-WG1_2402.jpg
Jeanette Wittgren
Sales Manager

Behöver du hjälp att komma igång?
Med våra betalningslösningar tar du bort komplexiteten med digital fakturering och kan ägna tid åt att bygga en bättre kundupplevelse – och i slutändan även en bättre affär. Kontakta våra experter, så hittar vi tillsammans de lösningar som passar ditt företag allra bäst.

+46 (0)76 881 20 51
jeanette.wittgren@stralfors.se

Skicka ett meddelande

Fler lösningar inom Payment Management

Mobila betaltjänster

Mobila betaltjänster

Genom att erbjuda betalning via mobilen gör du det enkelt både för dig och dina kunder. Det skapar en bättre kundupplevelse och snabbare betalningar.

Internet-Bank-Invoice_16-9

Internetbankfaktura

Internetbankfaktura är en fakturakanal som över 3,6 miljoner svenskar använder idag. Kunderna kan betala sina räkningar när de själva vill. Enkelt och säkert.

Payment-in-DMB_16-9.jpg

Betalning i digitala brevlådor

Betalningar direkt i en digital brevlåda eliminerar risken för felbetalningar och sena inbetalningar minskar. Det ger dig ett bättre pengaflöde.

Paper-Invoice-puff-16-9.jpg

Pappersfaktura

Den traditionella pappersfakturan är enkel att målgruppsanpassa. Det är en trygg och populär betalform som smidigt kan kopplas till digitala tjänster.

Relaterade kundcase

Skellefteå Kraft

Skellefteå Kraft – en digital framgångssaga

Skellefteå Kraft har genomgått en imponerande digital resa. Trots stora utmaningar har de idag en effektiv verksamhet med kanske Sveriges bästa kundservice i energibranschen. – Utan PostNord Strålfors kundfokus hade vi aldrig kommit så här långt, säger Eva-Lena Berglund, chef Fakturering.

Allente

Digitalisering för Allente närmare kunden

Allente står för all entertainment. Namnet ska spegla det nya varumärkets position på marknaden och vad de strävar efter att erbjuda sina kunder. PostNord Strålfors har i nära samarbete med Allente byggt ett system där all fakturering går via Strålfors Omnichannel-plattform, vilket har hjälpt Allente att accelerera sin digitala resa.