Kunden vill kunna välja
Vi ser en snabb utveckling inom betallösningar tack vare e-handeln. Vi vet att 78 procent av dem som e-handlar vill kunna välja mellan olika betalningsalternativ. Kunden vill kunna sprida kostnaderna över flera olika bank- och betalkort, använda en betalapp eller göra en direktbetalning via banken.
Därför har vi utformat lösningen Mobilfaktura, så att dina kunder själva får bestämma exakt var och hur de vill betala. Mobilfaktura erbjuder flera olika betalningsmöjligheter – snabbt och enkelt, direkt i telefonen. Fördelarna är många:
- Mottagaren väljer betalkanal
- Hög betalningsvilja
- Snabbare inbetalning
- Nöjdare kunder
- Bättre kassaflöde
Snabba inbetalningar
En av de stora fördelarna med mobilfaktura är att ett SMS får mycket högre uppmärksamhet än aviseringar i andra kanaler. Telefonen har vi alltid med oss och vi agerar snabbt på viktiga meddelanden. Tiden från uppmaning till handling blir därför också mycket kortare. Och det gäller inte enbart den yngre och mer mobilvana generationen.
Betalningen är integrerad
Tidigare SMS-lösningar för betalning i mobilen har endast innehållit betalningsbelopp och OCR-nummer. Med mobilfaktura är betalningsfunktionen en integrerad del av lösningen och mottagaren får direkt möjlighet att välja betalkanal. Kunden får ett SMS med en länk som leder till en landningssida med all betalningsinformation.
Sidan utformas efter dina önskemål – bland annat vilka betalningskanaler som mottagaren ska kunna använda. I meddelandet till kunden finns dessutom möjlighet att inkludera andra budskap, information eller marknadsföring.
På landningssidan betalar kunden fakturan via mobilen genom att välja mellan tillgängliga betalningskanaler. Det kan vara internetbank, kort eller olika nordiska betalappar som Swish, Vipps eller Mobilepay.
Om extra hög säkerhet önskas, kan e-legitimation användas. Den som väljer kortbetalning behöver endast fylla i sina kortuppgifter en gång, sedan är de sparade i systemet.
Mobilfaktura består av en bastjänst och ett utbud av smarta tillägg:
Bastjänster
- Ett SMS-utskick med länk till en standardlandningssida
- Olika betalningsalternativ, som kreditkort och Swish
- Standardrapporter
Smarta tilläggstjänster
- Hantering av avvisade fakturor
- Möjlighet till marknadsbudskap
- Mobilt BankID
- Anpassade landningssidor
- Anpassade rapporter

Behöver du hjälp att komma igång?
Med våra betalningslösningar tar du bort komplexiteten med digital fakturering och kan ägna tid åt att bygga en bättre kundupplevelse – och i slutändan även en bättre affär. Kontakta våra experter, så hittar vi tillsammans de lösningar som passar ditt företag allra bäst.
+46 (0)76 881 20 51
jeanette.wittgren@stralfors.se