Marknadstrender Omnichannel

Framtidens affärer kräver dialog

Vad kräver en digitaliserad värld av en verksamhet – och hur gör man sin affär relevant i en digital värld? Frågar du Robin Jonsson på LINK Mobility är det genom att leverera värde i mobilen.

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility Sweden.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility Sweden.

Nästa steg för mobilkommunikation är ytterligare fokus på meddelandekanalerna. Det säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility Sweden.

– Om vi blickar framåt så ser jag bara mer och mer direktkommunikation mellan konsument och företag i till exempel Messenger, WhatsApp eller Viber. Just nu bygger vi till exempel en fullskalig Facebook-lösning.

Om vi tittar ännu lite till i kristallkulan så tror Robin Jonsson att framtiden handlar om att göra det enkelt för konsumenten, att låta dem välja.

– Vi konsumenter är kräsna. Några har WhatsApp, andra har Messenger. Vi vill inte förflytta oss. Det betyder att de företag som förstår att möta kunden i kundens kanal har stor fördel.

– PostNord Strålfors har alltid varit stora på kommunikation från en till många, varför de var en intressant samarbetspartner för oss, berättar Robin Jonsson.

Mer dialog och mindre friktion

Om tio procent av kunderna föredrar att kontakta kundservice via Messenger, så är det en stor fördel att möta kunden där istället för att tvinga kunden till en annan kanal.

Robin Jonsson ser ännu mer dialog och allt mindre friktion i framtiden – lägre trösklar och enklare funktionalitet.

– Google är nära att ha den nya SMS-funktionaliteten, RCS (Rich Communication Service), klar här i Europa. När den rullas ut får SMS samma funktionalitet som till exempel Messenger har idag och SMS slutar att vara en begränsad kanal, säger han.

Kommunikationen i mobilen blir mer sömlös och trösklarna allt lägre.

– Vi kan kommunicera mer visuellt och grafiskt snyggt via SMS, vilket är en spännande utveckling för bland annat shopping av förbrukningsvaror, säger Robin Jonsson.

– Så om vi lyckas att integrera de här kanalerna på rätt sätt och göra det attraktivt visuellt, så kommer framtiden att leverera riktigt bra kundupplevelser direkt i mobilen, utan störande avbrott.

En enorm fördel med betalningar i mobilen är uppmärksamhet och betalningsvilja. 90 procent läser ett SMS inom 15 minuter.

Ett utvecklande samarbete

PostNord Strålfors och LINK Mobility har samarbetat i snart 15 år. Från början handlade det om enkel SMS-distribution, men över tid har samarbetet utvecklats. 

– PostNord Strålfors har alltid varit stora på kommunikation från en till många, varför de var en intressant samarbetspartner för oss, berättar Robin Jonsson.

Enkelt förklarat levererar LINK Mobility IT-lösningar som underlättar för företag och organisationer att kommunicera med sina kunder i mobilen.

– Vi har alltid fokuserat på mobilen som primär kanal för till exempel marknadsföring, kundundersökningar eller länkar till olika typer av betallösningar. För PostNord skickar vi även ut paketaviseringar via SMS, berättar Robin Jonsson.

– Med Mobilfaktura får du betalt snabbare och dina kunder blir nöjdare, eftersom de själva kan bestämma när och hur de ska betala, säger berättar Thomas Otterlund som är Product Manager på PostNord Strålfors.

Hög och snabb betalningsvilja i mobilen

Det är till exempel tillsammans med LINK Mobility som PostNord Strålfors har utvecklat sin faktureringslösning i mobilen.

En enorm fördel med betalningar i mobilen är uppmärksamhet och betalningsvilja. 90 procent läser ett SMS inom 15 minuter.

Thomas Otterlund, Product Manager på PostNord StrålforsThomas Otterlund, Product Manager på PostNord Strålfors.– Med Mobilfaktura får du betalt snabbare och dina kunder blir nöjdare, eftersom de själva kan bestämma när och hur de ska betala, säger Thomas Otterlund som är Product Manager på PostNord Strålfors.

En annan fördel med mobilfaktura är att betalningsfunktionen är en integrerad del av lösningen och mottagaren får direkt möjlighet att välja betalningssätt.

– Slutkonsumenten får ett SMS med en länk som leder till en landningssida med all betalningsinformation, säger Thomas Otterlund.

Kompletterar varandra

När tjänsten var ny landade de två företagen snabbt i att de var en riktigt bra match eftersom de kompletterade varandra bra.

– PostNord Strålfors har ett sunt synsätt när de inleder samarbeten med parters, de fortsätter utveckla sin kärnverksamhet medan de låter oss som partner komplettera med leveranserna i mobilen. Allt för att kunna ge sina kunder ett så bra värde som möjligt, säger Robin Jonsson och fortsätter:

– PostNord Strålfors erbjuder en komplett fakturalösning till sina kunder. Och eftersom mobilen blivit navet i all konsumentkommunikation oavsett bransch, är vi ett naturligt tillägg till deras tjänster, säger Robin Jonsson.

Behöver du hjälp att komma igång?
Med våra Payment Management-lösningar tar du bort komplexiteten med digital fakturering och kan ägna tid åt att bygga en bättre kundupplevelse – och i slutändan även en bättre affär. Kontakta våra experter, så hittar vi tillsammans de betalningslösningar som passar ditt företag allra bäst.

Kontakta oss

 

Inspiration och fördjupning

Mobilfaktura-16-9.jpg

Mobilfaktura

Vill dina kunder själva bestämma hur de ska betala fakturan? Med mobilfaktura får de flera olika betalningsmöjligheter direkt i telefonen – snabbt och enkelt.

New-payment-patterns_Photo_16-9.jpg

Från kontantlösa betalningar till kontaktlösa – så förändras betalmönstren i Norden

Kommer du fortfarande att bära omkring på en plånbok om fem år? Förmodligen inte. Digital teknik öppnar upp för nya kontaktlösa betalningar som bättre integreras i köpupplevelsen.