Kontakta oss
Har du precis som Ikano Bank behov av att kunna kommunicera med dina kunder i Omnikanal? Med oss som digital partner kan du låta dina kunder bestämma. Kontakta oss om du vill ha hjälp med att komma igång.
En Omnikanallösning från PostNord Strålfors ger både tids- och kostnadsbesparingar för Ikano Bank. Den stöttar också verksamhetens hållbarhetsarbete. Nyckeln är ett långsiktigt partnerskap där man utvecklas tillsammans.
Ikano Bank AB är en del av internationella Ikano Group och verkar inom områdena bank och finansiella tjänster, försäkringar, fastighets- och bostadsutveckling, industri med mera.
– Det är inte många som vet, åtminstone utanför Sverige, att Ikano Bank startades av Ikeagrundaren Ingvar Kamprad, säger Peter Carlsson, Head of Operations Services på Ikano Bank.
Ikano Bank riktar sig till både privatpersoner och företag och erbjuder privata lån, kreditkort och sparande, samt factoring, företagsleasing och säljfinansiering. Det nordiska huvudkontoret ligger i Malmöstadsdelen Hyllie, nära Öresundsbron och kontinenten.
Ikano Bank och PostNord Strålfors har samarbetat framgångsrikt under mer än 20 år.
Tidigare har affären till största delen varit fysisk kommunikation, men idag handlar det om att stötta Ikano Bank med kommunikation som gör det möjligt att möta kunderna digitalt och personligt, med bibehållen kundupplevelse.
– En lång relation med en kund som över tid utvecklas till ett partnerskap, visar på ömsesidig förståelse och tilltro. Vi hoppas och tror att vi som leverantör skapar de bästa förutsättningarna för Ikano Bank att lyckas med sin digitaliseringsstrategi, säger Mia Jansson, nordisk KAM hos PostNord Strålfors.
Ikano Bank är i full gång med att strömlinjeforma bankens processer, minska mängden papperstryck både internt och externt, och göra den digitala förflyttningen.
De har till exempel börjat kommunicera i digitala brevlådor, optimera fysiska flöden, öka takten för elektroniska fakturor och arkivera all kommunikation digitalt, så att den blir lättillgänglig via Mina Sidor och andra appar som utvecklas.
– PostNord Strålfors har många lösningar som hjälper oss, som Access Interactive, eArkiv och We Mail. Med dessa kan vi skicka elektroniska fakturor och använda digitala brevlådor, som Kivra i Sverige, Digipost i Norge och Omaposti i Finland, säger Peter Carlsson.
Tack vare partnerskapet med PostNord Strålfors får alltså Ikano Bank de resurser och verktyg som krävs för att ta sig ur gamla system. Fokus för allt utvecklingsarbete är att bibehålla den goda kundupplevelsen, och en förflyttning från manuell hantering till mer digitala processer.
– Vårt slutgiltiga mål är alltid att vi ska bli mer tillgängliga för kunden, säger Peter Carlsson på Ikano Bank och fortsätter:
Mia Jansson på PostNord Strålfors poängterar vikten av att ta tillvara på goda relationer men att inte stagnera i dessa som leverantör.
– Då blir man nog inte relevant framåt. Det kräver mod att släppa på det trygga som fungerat men att ha tilltro till sin partner när man tar steget.
– Ikano Bank och PostNord Strålfors har ett nordiskt avtal med en tydlig styrningsmodell. Det innebär att lösningarna optimeras på nordisk nivå där det går, men att respektive länder har lokala kontaktytor mellan säljare och beställare, samt möjligheter att implementera tjänster och lösningar som just är lokala.
Exempel på detta är digitala brevlådor i Sverige, Norge och Finland och en dialog om betallösningar i Danmark.
Omnikanallösningen har lett till både tids- och kostnadsbesparingar och har även bidragit till Ikano Banks hållbarhetsarbete.
Det finns flera aspekter med digitalisering utöver minskade pappersvolymer i utskicken. Bland annat ser Ikano Bank att de kan göra ytterligare besparingar i form av yta i arkiveringsprocessen när de går från fysisk till digital lagring.
– Med tiden kommer vi också kunna identifiera dokument lättare och mer effektivt än tidigare. Information som vi normalt skickar ut i fysisk form, kan nu på ett enklare sätt göras tillgänglig i våra digitala kanaler närhelst kunden behöver informationen, säger Stefan Karlsson.
Ikano Bank fokuserar bland annat på energianvändning när de digitaliserar verksamheten.
– Vi arbetar med att säkerställa förnybar energi i hela flödeskedjan. Här ser vi att vi kommer att lära oss mer och mer under resans gång och kunna identifiera nya områden som kommer hjälpa oss att bli än mer effektiva, erbjuda ännu bättre kundservice och samtidigt sänka vår klimatpåverkan.
Ikano Bank har samlat in basdata, som till exempel vatten-, energi-, värme/kyla-, och pappersförbrukning från 2018 och framåt.
– Vi använder datan för att förstå och sätta rätt prioriteringar framöver, säger Stefan Karlsson. Till exempel har vi minskat vår interna pappersförbrukning med 7,1 ton från 2018 jämfört med 2020.
– Hållbarhet är en viktig fråga för oss alla och vi ser att vi har en viktig roll och kan påverka utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle där vi alla vill vara och verka tillsammans, säger Stefan Karlsson.
Andrea Flygare på Ikano Bank i Malmö arbetar som Team Manager för Customer Operations i Norge. Hon berättar att kundservice-teamet använder Strålfors dagligen, eftersom de enkelt kommer åt kundernas fakturor via det elektroniska arkivet.
– Vi kan också skicka fakturor via Digipost och via e-post till våra Coop-kunder. Det är en tydlig förbättring, säger Andrea Flygare.
På Ikano Bank är man överens om att framtiden ser ljus ut. Verksamheten är på en spännande digitaliseringsresa med tydligt kundfokus.
– Med PostNord Strålfors har vi en partner som vi gärna gör resan med, som vi litar på och har ett gott samarbete med. En partner för allt, säger Peter Carlsson.
Kund: Ikano Bank i Norden plus Storbritannien.
Utmaningen: Förflyttning från en gammal IT-miljö, att få samma träffsäkerhet som i den fysiska kommunikationen samt utmaningen med att få till en enhetlig lösning som klarar lokala variationer anpassade för de olika marknaderna.
Lösningen: En Omnikanallösning som bland annat innehåller Access Interactive, eArkiv med koppling till Mina sidor och We Mail. Lösningen gör det bland annat möjligt att skicka elektroniska fakturor och använda digitala brevlådor, som Kivra i Sverige.
Resultat: Lösningen sparar både tid och pengar för Ikano Bank och levererar en digitaliserad kundresa som gör det möjligt att erbjuda kommunikation på kundernas villkor – med bibehållen kundupplevelse.
Har du precis som Ikano Bank behov av att kunna kommunicera med dina kunder i Omnikanal? Med oss som digital partner kan du låta dina kunder bestämma. Kontakta oss om du vill ha hjälp med att komma igång.
Banker och finansbolag behöver möta kundernas krav på kommunikation och säkerhet nu och i framtiden. Tillsammans med Strålfors blir det möjligt.
En faktura är inte bara en faktura. Med hjälp av Access Interactive skapar du personaliserade utskick som ger ett mervärde för kunden – och som förbättrar kundrelationen.
Med eArkiv kan du lätt lagra all inkommande och utgående fysisk och digital kommunikation, både manuellt och automatiskt. På så sätt minimeras hanteringen av datan. Det ger dig effektivare processer som höjer kundupplevelsen.
För dig som bryr dig om hur din kommunikation landar hos kunderna, men som inte riktigt har tid eller resurser att bygga en egen lösning. Vi gör det åt dig – enkelt och säkert, både print och digitalt.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om de senaste kommunikationstrenderna och hur du kan kommunicera smartare och mer effektivt. Du får också inbjudningar till våra event och webinar.