Digitala medborgare
Vi lever en allt större del av våra liv på nätet och med digitala hjälpmedel. Våra barn är digital natives sedan födseln. De yngsta kan swipa redan innan de kan gå och säga sina första ord. Idag använder tvååringar nätet som fyraåringarna gjorde för fyra år sedan. 79 procent av alla svenska tvååringar och 96 procent av fyraåringarna använder internet i någon form, som att spela spel eller titta på film.
Medvetna konsumenter
Som konsumenter är vi mer än någonsin medvetna om priser, utbud och produktionsförhållanden. Vi vill själva bestämma över våra inköp. Inte bara vad vi köper utan även när och hur.
PostNord Strålfors egen undersökning visar att 81 procent tycker det är viktigt att själv kunna välja hur de ska kommunicera med ett företag eller annan verksamhet. Och 29 procent vill byta eller överväger att byta bolag om inte valmöjligheten finns.
Relevant för varje kund
För företag och verksamheter gäller det att hitta rätt väg att kommunicera. För stora bolag som dagligen hanterar tusentals transaktioner kan det vara en utmaning att hela tiden vara relevant – för varje individuell kund. Den nya digitala verkligheten innebär visserligen en större risk att tappa kunder till konkurrenter. Men också stora möjligheter att genom smartare kommunikation både öka lojaliteten hos gamla kunder och attrahera nya.
Sluta gissa!
Lär dig mer om vilka dina kunder är och vad de vill ha. Vill du veta mer om hur våra tjänster inom Consulting and Insights kan bidra till bättre lönsamhet och ökad kundnöjdhet?